2013. május 2., csütörtök

Tavasz van, irány a kert



Eltűntem, de van mentségem. :)
Az eddigiektől eltérően, szűkebb környezetemből veszek témát, egészen pontosan a saját kertünkből.

Az utóbbi hetekben már igazán tavasziasra fordult az időjárás, aminek mód felett örülök. Nagyon vártam már a szép napos időt, amikor kiszabadulhatok a kertbe, és ismét üzembe állítjuk a grillt.
Egy kertes háznál, legyen bármely kicsi is az a kert rengeteg a tennivaló így tavasszal. Pláne a mi kertünk esetében, ami inkább csak egy gazos föld darab, de kertnek semmiképp sem nevezném. De idén nyárra előirányoztuk magunknak a kert rendbe tételét.
Kerítés festés... közben szépen le is égtem, de legalább pár évig ezzel sem kell foglalkozni, majd sziklakert építés. El kell mondjam, hogy eddig csak sóvárogva nézegettem a szebbnél szebb sziklakerteket és már évek óta dédelgetett kis álmomat váltottam valóra. Elkészült a sziklakertem, és imádom!
A telek adottsága miatt lényegében egy szintnyi különbség van az eleje és a hátulja között, ami miatt egy lépcsősor került kialakításra a szint különbség áthidalására. Az utcafronti részen található nevezzük terasznak (a ház felső szintjével van egy szinten), itt már tavaly megtörtént a járólapozás, ekkor a lépcső is megkapta a burkolatát.

Nagyon szeretünk itt ücsörögni
Szép kis mutatós kinézetet a lépcső melletti elvadult kúszó fenyő jelentősen lerontotta, így mennie kellett. A hely adott volt, a sziklák nagy kupacban vártak sorsukra, már csak neki kellett veselkedni.

Először is teljesen kitisztítottuk a helyet, megszabadultunk minden gyomtól, gyökértől és silány minőségű földtől. Persze a nagy munkában elfelejtettem fotózni, így elmarad a tipikus előtte fotó...
Friss kicsit agyagos földdel előkészítettük a terepet, kialakítottuk a szinteket és lejtőket. Erre került a geotextília, megelőzve a gyom feltörését. Némi föld rá és elkezdtük behordani a sziklákat, ami nem is volt egyszerű feladat, hiszen egyik másik tetemes méretű és súlyú volt, továbbá nehezítette a lépcsőzés is a munkát, de végül csak bekerültek a helyükre a kisebb-nagyobb darabok. Nagyon alaposan be tömködtem minden lukat és rést földdel és természetesen a sziklákra is került föld. Fontos, hogy a sziklák jelentős része kerüljön a föld alá, megelőzve a későbbi elmozdulást. Ezek garantáltan nem mozdulnak ki, többszöri "sziklamászással" kipróbáltam. Tetejére került még jó minőségű virágföld is, hogy kedvezzek a beültetésre kerülő virágoknak. Ezzel elkészült az első fázis, így pihent pár napot, közben rendszeresen locsolgattam, hogy minél jobban tömörödjön a föld.

Ez így még csak egy halom kő...de már alakul.

Míg nem egy szép pénteki napon, előre összeírt listával a kezemben ellátogattunk egy közeli kertészetbe (http://syringa.hu/), ahol szinte az összes általam összeválogatott virágot sikerült is beszerezni. Sőt némiképp túlteljesítettük a tervet, de ki tud ellenállni az epernek, vagy a paradicsom, paprika, cukkini és saláta palántáknak? Én nem az tuti! Épp ma érett be 3 szem eper, és milyen finom volt! :) Na de vissza a sziklakertbe, persze csak miután elültettem az összes palántát, az évek alatt felhalmozott különböző nagy méretű cserepekbe.






 Már két hetesek a palántáink, és rengeteget nőttek és erősödtek.

Szépen elrendeztem a virágokat, megnéztem az összképet, kicsit változtattam és hatalmas lendülettel neki álltam életet lehelni a sziklakertbe. Miután minden virágot sikerült a végleges helyére ültetni jöhetett a nem kevésbé fáradságos zúzott kővel való terítés. Igyekeztem a sziklák színéhez hasonló zúzott követ venni, ez a természetesebb hatás kedvéért fontos.






Beültetés utáni napon már látszott, hogy élvezik a helyüket.

 2 héttel később már duplájára nőttek a virágocskák. :)

És íme a kész mű, az alkotó megpihen és azóta is gyönyörködik művében. Imádom, a szerelmese lettem és már alig várom, hogy bele fogjunk a következő kert alakítási projektbe, ami azért nagyobb falat lesz, de ugyanilyen élvezetes. Fejben már összeállt a terv és a növénylista is szaporodik...
 
Praktikus tanácsom, hogy ne csak a virág nevét írjuk le, hanem a virágzás idejét, a növény magasságát, milyen talajt szeret, napos vagy árnyékosabb helyet kedveli és érdemes a színét is, hogy amikor összeállt a teljes lista, már csak meg kelljen tervezni, hogy melyik virág hova kerüljön. Így könnyebb tervezni, hiszen minden szükséges adat rendelkezésre áll. Nem elég fejben látni, le kell rajzolni, mert amikor az ember haza állít a rengeteg különböző növénnyel, ami mind friss földre és vízre áhítozik nincs idő azon gondolkozni, hogy hova is szerettem volna ültetni...Még egy jó tanács, vigyünk alkoholos filcet és a kertészetben, ahol még tudjuk melyiknek mi a neve, írjuk is rá a cserépre, mert otthon már tuti nem fogjuk tudni, kivéve persze, ha profi kertészek vagyunk.
Érdemes a növény vásárlással együtt a tápanyagról is gondoskodni, hogy sokáig gyönyörködhessünk munkánk eredményében, ehhez kérjünk helyben tanácsot és segítséget.

Bízom benne, hogy sikerült hasznos tanácsokat is adnom hosszú írásom során és talán ennek a bejegyzésnek a hatására születnek újabb sziklakertek szerte az országban. :) Nagyon örülnék, ha kapnék erről vissza jelzést és ha képet is kapok, akkor azt közkincsé teszem.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése